Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ ΜΕ ΤΟΝ ΛΟΥΚΑ ΘΑΝΟ







Θα μπορούσα να γράφω για ώρες, γι' αυτό που πολλοί ονομάζουν νέα δουλειά του Λουκά Θάνου, σε ποίηση Κωστή Παλαμά.
Μα αυτό δεν είναι δουλειά, είναι γέννα, είναι η αγωνία του νερού να τρυπήσει τον βράχο, είναι το στοίχημα της σταγόνας να ανοίξει το δρόμο για το ποτάμι.

ΛΟΥΚΑΣ ΘΑΝΟΣ

Ο Λουκάς δεν είναι ένας συνηθισμένος συνθέτης. Είναι ένας ασκητής παρατηρητής του Σύμπαντος. Εκεί η μουσική του Πυθαγόρα, εκεί η σκιά του Ορφέα, εκεί η σύναξη των ποιητών, εκεί  και η ματιά του Λουκά Θάνου, πιό διεισδυτική ματιά και από το τηλεσκόπιο του Κέπλερ.




Εκεί, ανάμεσα στον Ωρίωνα και στη λύρα, βρίσκει τον μοναχικό στρατολάτη Κωστή Παλαμά, και πιάνει μαζί του κουβέντα, μιά κουβέντα που την καταγράφει με τις νότες του. Ο Ποιητής είχε καιρό να μιλήσει. Αφουγκραζόταν μόνο τους ήχους, καθώς οι πλανήτες γύριζαν γύρω από τον εαυτό τους, αναζητώντας την αιτία της δημιουργίας. Και ανάμεσα σε αυτή τη σιωπή, ο θάνατος.


ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΟΥΛΗΣ

Ο Παλαμάς είναι ο νικητής. Έχει όνομα, έχει επίθετο, έχει γραφή, έχει καταγωγή. Είναι Έλληνας. Ο χάρος, ένας απρόσωπος υπηρέτης του χρόνου, που ανακυκλώνει την ύλη του Σύμπαντος και πολλοί πιστεύουν πως έχει τη χάρη να παίρνει ζωές.




Αυτή η κουβέντα
ήταν που ήθελε να κάνει ο Κωστής Παλαμάς με τον Λουκά Θάνο
και του συστήνει από κοντά ένα από τα παιδιά του.


                                      


Ο Διγενής κι ο Χάροντας.  Ποιός είναι ο νικητής και ποιός είναι ο νικημένος;
Ο Λουκάς ως ασκητής ακούει. Δεν υπάρχει χρόνος γι' αυτό το άκουσμα, είναι άχρονο, αγέννητο και γεννημένο ταυτόχρονα, νέο και παλιό μαζί.

                                                                               

                                Λουκάς Θάνος - Στη μνήμη του Κωστή Παλαμά

 
                                                                                                                         


Εδώ, ο Λουκάς  επεμβαίνει σε αυτή την άχρονη δίνη για να δώσει ρυθμό στη στροφή της, μία στροφή που μπορεί να είναι  ένα κβαντικό σημείο ή μία τεράστι συμπαντική περίμετρος.
Ποιός θα ορίσει το κβαντικό σημείο ή την συμπαντική περίμετρο;
Ο κόσμος. Ο κόσμος που θα ακούει και θα μεγαλώνει το έργο στην διαστολή του χρόνου, μία διαστολή που δεν σταματάει ποτέ μετά την έκρηξη.


   Η θεωρία των υπερχορδών



Το έχω ξαναπεί πως ο Λουκάς Θάνος είναι κβαντικός συνθέτης. Η ταλάντωση είναι η καρδιά της μουσικής του, η συχνότητά της, η ανάσα του ίδιου του Λουκά, μία ανάσα που καταγράφεται από την ένταση της μουσικής και την αγωνία της να ενωθεί με το μητρικό Σύμπαν.





Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου.  Ό,τι παραπάνω γράψεις, είναι περιττό.
Ο Λουκάς μέσα από την ένταση της αγωνίας του Συμπαντικού ιδρώτα, τρυπά τον βράχο του πολιτισμού, για να δημιουργήσει το νέο ποτάμι, ένα νέο ποτάμι που θα κυλήσει όμως στην παλιά κοίτη της Ποίησης του Παλαμά.
Αγγίζοντας την μουσική του, καταλαβαίνεις τον στατικό ηλεκτρισμό που έλκει τον θαυμασμό της νέας γέννας. Πώς να προσπεράσεις χωρίς να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω σε τούτη τη γραφή;

                                       "Καβάλλα πάει ο Χάροντας τον Διγενή στον Άδη''

                                                                         
''Ο ΔΙΓΕΝΗΣ''
ΤΑΣΣΟΥ ΑΛΕΒΙΖΟΥ ΧΑΡΑΚΤΙΚΟ 1949
  Ο Έλληνας ξέρει καλά πως συμβαίνει το αντίθετο. Ο Διγενής οδηγεί.  Έχει την λεβεντιά, τον άνεμο, την ομορφιά της πούλιας και το ατάραχο βλέμμα του νικητή, ενός νικητή που δεν κατακτά αλλά απελευθερώνει Πατρίδες.
Εδώ ο Διγενής είναι ο πραγματικός αθάνατος του κόσμου και πάνω απ' όλα ξεπερνάει τα όρια μιάς συνορο-γραμμής. Και ο Παλαμάς, μέσα από την ελληνικότητα της γραφής του, αυτόν τον Διγενή τον κάνει Άγιο των Λαών, που τους απελευθερώνει και τους ενώνει.
Ας ψάξουμε πραγματικά τί κρύβεται πίσω από αυτό που απλά το ονομάζουμε Πατρίδες.


Νέος δίσκος του Γιάννη Χαρούλη
σε ποίηση Κωστή Παλαμά και μουσική Λουκά Θάνου


Ο Λουκάς γίνεται ο συνδετικός αρμός ανάμεσα στο αίνιγμα και τη λύση και χρησμοδοτεί με την μουσική του. Κάθε ναός έχει έναν ιεροφάντη. 






Εδώ ο Λουκάς επιλέγει τον λαουτιέρη από την κρυψώνα του Δία στα βουνά της Κρήτης.
    Έρωντας και δροσουλίτες η φωνή του. Και ο συνθέτης ανοίγει το ναό, για όποιον έχει       ανάγκη να λειτουργηθεί από την άγια παράδοση των Πατρίδων.

ΣΩΤΗΡΗΣ ΜΠΟΤΑΣ  10/12/2016

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΔΙΟΤΙΜΑ: Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΣΤΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ

Ο ΛΙΑΝΤΙΝΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΦΙΛΟΣΟΦΟ ΣΩΚΡΑΤΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ

ΑΙΣΧΎΛΟΣ- ΛΟΥΚΑΣ ΘΑΝΟΣ ....ΠΕΡΣΕΣ